Menu Zavřeno

Jak sázet na MMA? Praktické rady, které ti pomohou k úspěchu

Pokud rádi sázíte na bojové sporty, zrod smíšených bojových umění (ve zkratce MMA) pro vás musí být dar z nebes. Velkých boxerských zápasů je za celý rok poskrovnu, ovšem v MMA nás vždycky brzy čeká nějaká pěkná karta, obzvláště v největší MMA organizaci na světě – UFC. Jelikož i my jsme se na MMA něco nasázeli, rozhodli jsme se s vámi podělit o tipy a rady, jak sázet na MMA. Věříme, že tyto rady vám pomohou vyhnout se největším nástrahám, a že díky nim budete sázet se ziskem.

Smíšené bojové sporty se za posledních patnáct let dramaticky vyvinuly. Zpočátku měla většina zápasníků vyhraněný bojový styl. Grapleři byli obvykle nováčky při boji v postoji a postojoví bojovníci byli stejně bezmocní na zemi a díky tomu bylo možné zápasy poměrně jednoduše předvídat.

Dnešní zápasníci jsou zkušení ve všech ohledech, ale i přesto mají v rámci svých dovedností jisté tendence a specializace. Tento článek vám má pomoci určit na jaké vlastnosti a statistiky se dívat při vytváření vaší sázkové strategie pro MMA.

Prozkoumáme místo konání, což zahrnuje rozměry bojového prostředí, ring nebo klec, nebo dokonce nadmořskou výšku pořádajícího města. Dále se podíváme také na atributy jako je dosah paží, vzdálenost, kterou zápasník v boji preferuje, nebo dokonce věk.

MMA je velice nestálý sport. I při přesném handicapu zápasu dochází k obrovským zvratům, a z toho důvodu vám žádná sázková strategie nepomůže přesně odhadnout výsledek ve 100 % případů.

Pokud ovšem budete věnovat pozornost nejdůležitějším faktorům a naopak se naučíte, které faktory ignorovat, můžete výrazně vylepšit své šance při sázení na tento extrémně rychle se rozvíjející sport.

Jak sázet na MMA – vážení

Ve většině MMA organizací probíhá vážení den před samotným zápasem. Ti, kteří museli shazovat příliš, proto nemají dostatek času na dostatečnou rehydrataci. Sledováním vážení tak získáte náhled na to, jaký podá zápasník následující večer výkon.

Proč vůbec zápasníci shazují?

Shazování váhy je v MMA naprosto běžné, stejně jako v amatérském wrestlingu a boxu, i když boxeři podstupují daleko snadnější proces shazování, nežli účastníci zbylých dvou sportů.

Zápasníci pro shazování nadbytečné váhy využívají horké lázně, suché sauny a dalších metod zaměřených na vypocení vody. Kvůli navážení správné váhy tak mohou být extrémně dehydrovaní.

Po vážení tito zápasníci dělají vše, co mohou, aby tekutiny doplnili a aby ve večer zápasu měli silovou a velikostní výhodu.

Nedávno však byla zakázána rehydratace pomocí nitrožilní infuze, což značně ztížilo znovudosažení ideální hydratace. Extrémní dehydratace dále vede ke snížení hladiny mozkomíšního moku v mozku. Vzhledem k tomu mozek v lebce více naráží a zápasník má větší šanci, že bude knockoutován.

Na co se tedy dívat při vážení?

O tom, že má zápasník problémy se shazováním váhy, uslyšíte velmi často. Zprávy o tom, že se některý zápasník na poslední chvíli snaží shodit pár deka, v MMA médiích vycházejí dennodenně. Nic vám však nenapoví víc, než když konečně vykročí na pódium.

Při pohledu do zápasníkovy tváře je okamžitě jasné, jestli měl při shazování potíže. Takoví zápasníci vypadají naprosto vyčerpaně. Často mají kruhy pod očima a někdy dokonce potřebují pomoct do schodů vedoucích na pódium. Pokud vidíte, že se zápasník pohybuje pomalu, potřebuje, aby ho někdo podepíral a zírá do prázdna, můžete si být jistí, že měl při shazování obrovské potíže.

Někdy zápasník dokonce nedosáhne požadované váhy a nezbytná deka shodí až během vyhrazeného času navíc. Takové zápasníky se vyplatí identifikovat a vsadit si proti nim. To, že nenavážili, značí, že se nepřipravili dostatečně a navíc mají méně času na rehydrataci.

Vážení a psychologie

Dále je tu psychologický aspekt. Zápasníkovi, který nenavážil, se do hlavy může vkrást myšlenka, že celá příprava nebo i zápas byly ztracené už od začátku a následkem toho může selhat už v první části zápasu.

Zápasníci, kteří musí věnovat více času ladění potřebné formy a shazování na poslední chvíli, mají méně času na taktickou přípravu na protivníka. Vzhledem k tomu bojovníci, kteří si mezi zápasy udržují konzistentní váhu, dosahují celkově lepších výsledků a mají delší kariéru.

Jak to využít pro sázení?

Pamatujte, že dehydrovaný zápasník má větší pravděpodobnost, že se dříve vyčerpá a bude knockoutován. Zaměřte se tedy na to, jak každý ze soupeřů při vážení vypadá a podívejte se na to, jaké bylo jejich stravování a kondiční trénink během přípravy. Může se jednat o významné identifikátory výkonů obou zápasníků i toho, jaká je pravděpodobnost na “over/under počet kol”.

Díky shazování jsme nedávno trefili pěknou výhru. Jednalo se o sázku proti Joanně Jedrzejczyk (favoritka s kurzem 1,18), která šla do zápasu o titul slámové váhy s Rose Namajunas. Joanna se při shazování na 52 kilogramů strašně trápila, dokonce si musela najmout tým dietetiků a při vážení vypadala příšerně. Průběh zápasu byl velmi netypický, ale snadno předvídatelný. Joanna byla v prvním kole kockoutována outsiderkou s kurzem pět ku jedné při pomalém vystoupení, ve kterém selhaly její reakce a skleněná brada.

Jak sázet na MMA – ring nebo klec?

V každé správné příručce, jak sázet na MMA, nesmí chybět zmínka o místě konání zápasu. Většina MMA soutěží v dnešní době využívá nějaký druh klece, ale není to pravidlem. Například v japonském Rizinu se stále bojuje v klasickém ringu, který je k vidění i ve spoustě amatérských a regionálních akcí.

Je důležité vědět, v jakém prostředí se bude zápas odehrávat. Každé prostředí totiž nahrává jiným bojovým stylům a často má výrazný vliv na výsledek.

Hlavním rozdílem mezi soubojem v ringu a v kleci jsou rohy. V ringu naleznete čtyři rohy v pravém úhlu, zatímco v oktagonu jich naleznete osm s úhlem 135° a některé kruhové klece jsou úplně bez rohů. Další rozdíl mezi ringem a klecí je v tom, že ring má po obvodu lana zatímco v kleci je drátěná stěna.

Z těchto důvodu souboje v ringu vyhovují spíše postojovým zápasníkům. Je pro ně mnohem jednodušší zahnat protivníka do kouta, který má 90° a získat tak výhodu k vytvoření nátlaku při souboji na nohou. Kvůli chybějící stěně je těžší srazit postojáře k zemi, jelikož není možné jej přitlačit ke stěně klece a navázat několika pokusy o takedown.

Z informací výše vyplývá, že prostředí klece nahrává spíše wrestlerům a graplerům hledajícím submisi. Rohy jsou otevřenější, což usnadňuje únik před zahnáním do kouta a stěny klece jim hodně pomáhají při takedownech.

Zřídka kdy dnes vidíte čistý takedown s úchopem za obě nohy uprostřed klece. Místo toho se o něj zápasník pokusí, ale když protivník nohy roztáhne, wrestler dále tlačí, dokud není protivník přitlačen zády ke kleci. Poté jej specialista na zem může přitlačit ke stěně klece a vměstnat pár krátkých úderů, nebo upravit postoj a pokusit se o další takedown, jelikož protivník už nemá prostor se adekvátně roztáhnout a ubránit se.

Pokud sázíte na UFC nebo český Oktagon, souboje se budou vždy odehrávat v oktagonu. I zde však existují další kritéria, která je potřeba znát.

Velikost klece

Jedním z faktorů, který by lidé při sázení na MMA měli vždy zohlednit, je velikost klece nebo ringu, v němž se má bojovat. Věděli jste, že v UFC pro zápasy používají dvě různé klece, přičemž jedna je mnohem menší než ta druhá? Přesněji řečeno, menší klec má 48 čtverečních metrů zatímco větší klec 69 čtverečních metrů.

Menší klec

Menší klec poskytuje menší prostor pro více pohyblivé zápasníky a historicky je v ní více předčasně ukončených zápasů. Jakmile zjistíte, že se zápasníci mají utkat v malé kleci, můžete vydedukovat několik pravděpodobných scénářů. Zaprvé dojde k více přímým střetům obou zápasníků. Více přímých střetů a vyměněných ran znamená větší šanci, že zápas skončí předčasně. Tato informace vás tedy může dovést k sázce na menší počet kol.

U některých zápasníků to také zvyšuje šanci na nečekaný výsledek. Teď je čas vsadit na ty pomalejší rváče, kteří mají žulovou bradu, ale zaostávají v technice nebo kardiu.

Větší klec

Větší klec je spíše doménou zápasníků, kteří si rádi udržují vzdálenost, mají nekonečnou výdrž, jsou neustále v pohybu a vyčkávají na perfektní příležitost k útoku.

V tomhle prostředí jsou jako doma zápasníci jako je Stephen “Wonderboy” Thompson, Lyoto Machida nebo Alistair Overeem. Čím větší prostor, tím větší je také šance, že zápas půjde až do rozhodnutí sudích.

Jak sázet na MMA – vyvarujte se sázení na velké favority

V americkém vysokoškolské fotbalu existuje sázková strategie, kdy sázkaři vyhledávají velké favority a pak vsadí money line sázku v hodnotě tisíců dolarů na celkové vítězství těchto týmů. Jednotlivé výhry jsou žalostné, ale tyto týmy vyhrávají 97 % zápasů, takže za celou sezónu může někdo, kdo má velký bankroll, dosáhnout až 12,5% ROI (návratnost investice), což je opravdu zajímavé zhodnocení peněz.

Tato strategie však rozhodně nefunguje ve světě MMA. Protože jsou ve hře všechny končetiny a nekonečné množství technik a možností boje, často dochází k nečekaným výsledkům. Šťastná vítězství nejsou nic neobvyklého a rizika sázení na favority tak těžce převažují případný zisk.

Jak bylo zmíněno dříve, Joanna Jedrzejczyk byla v zápase s Rose Namajunas favoritem s kurzem 1,18. Jen stěží stálo za to na ni při tomto kurzu vsadit. A pokud jste tak udělali, měli jste opravdu mizerný večer, jelikož vydržela jen jedno kolo, načež byla knockoutována.

Mnohem víc se vyplatí sázet na oustidery s kurzy v rozpětí mezi 3,50 až 6,00. Pokud si budete rozumně vybírat, můžete se dočkat velice slušného výdělku. Pokud trváte na sázení na favority, měli byste je alespoň dát do akovek s dalšími favority. Díky sázení několika favoritů na jeden tiket se vyhnete zbytečným ztrátám při nečekaných vítězstvích a stále máte šanci na výhru pěkného obnosu (a ne pár drobných).

Jak sázet na MMA – věk zápasníků

Pokud se snažíte odhadnout výsledek MMA zápasu, rozhodně byste měli zvážit také věk zápasníků. Platy MMA zápasníků jsou často mnohem menší než platy ostatních atletů na nejvyšší úrovni. Z toho důvodu jsou v MMA často k vidění zápasníci, kteří stále bojují, i když by kariéru dávno měli pověsti na hřebík.

I když pro dané zápasníky to není nejlepší, pro sázkaře se jedná o další možnost, jak najít skvělý tip (value bet). Statistiky prozrazují, že starší zápasníci jsou v porovnání s mladšími soupeři častěji knockoutováni.

Údery, k nimž zápasníci za celou kariéru přijdou, se hromadí a tak se brada, která byla ještě nedávno nezlomná, stává tou největší slabinou. Podívejte se třeba na Chucka Liddella – roky byl schopen kráčet vpřed, přijímat rány a až potom rozdával ty své. Roky to fungovalo skvěle, ale najednou začal sbírat KO prohry a jeho kouzlo bylo pryč.

Tato informace se však nehodí jen když se má starší zápasník utkat s mladším. Mnohdy se mají střetnout zápasníci v podobné fázi kariéry. V takovém případě věk nemusí pomoci k tomu určit vítěze, ale může napomoci správně vsadit na počet kol, nebo proti tomu, že se zápas dostane až do rozhodnutí.

Jak sázet na MMA – berte v potaz tempo, dosah paží a postoj

Při sázení na MMA byste měli brát v potaz tempo, jakým zápasník rád bojuje, dosah jeho paží a také postoj.

Nejprve se podívejme na zápasníkův postoj. Vůbec nejdůležitější otázka je, zdali jde o praváka nebo o leváka. Leváci mají většinou výhodu oproti pravákům, nebo zápasníkům s ortodoxním postojem. Důvodem je zvyk. Většina sparringů a tréninků probíhá proti zápasníkům s ortodoxním postojem. Leváci zaujímají jiné úhly a mají jiné tendence. Na druhou stranu, leváci jsou na praváky zvyklí, protože proti nim zápasí často. Mají tedy jasnou výhodu.

Dalším důležitým faktorem je tempo. Tento faktor je dobré spárovat s klecí. Zápasník, který je zvyklý na rychlejší tempo zápasu, se bude snažit využít své výhody v podobě lepšího kardia. Vyvíjí tedy tlak na protivníka, snaží se ho unavit četnými výměnami a postupnými údery, načež se ho pokusí ukončit nebo vyhraje na body.

Pomalejší zápasníci se zase snaží omezit přímé střety a jsou často dobří při protiútoku. Tito zápasníci vyčkávají, až se jejich protivník přiblíží a při útoku odhalí některé ze slabých míst a snaží se vytěžit co nejvíce z rychlého protiútoku. Faktory jako nadmořská výška, velikost klece a věk budou hrát roli v tom který ze zápasníků bude diktovat tempo.

Ve většině zápasů hraje roli také dosah paží, i když to záleží také na tom, jak je který zápasník schopný této výhody využít.

Jon Jones si vybudoval kariéru na tom, že si díky své výšce drží vzdálenost od soupeřů, a když nechce, je téměř nemožné se ho dotknout, zatímco on je vždy schopen soupeře udeřit. Naopak Stefan Struve, i když má 2 metry, si vzdálenost od soupeřů nikdy udržet nedokázal.

Když je zápasník schopen využít svůj dosah, může to být obrovská výhoda. Schopnost zasáhnout, a nebýt zasažen, je přeci klíčem k výhře jakéhokoliv zápasu.

Nesázejte na základě vzpomínek/osobních sympatií

V MMA často vídáme výjimečné zápasníky, kteří již na začátku kariéry míří na samotný vrchol. Sledujeme, jak dosáhli vrcholu divize a jak si poradili s těmi nejlepšími. Když jsou na vrcholu, vypadají neporazitelně.

Mluvíme o zápasnících jako je Jose Aldo, Anderson Silva a Georges St-Pierre.

Může být těžké odhadnout, kdy legendární zápasník ztratí své kouzlo. Brání nám v tom hlavně vzpomínky na jeho předchozí triumfy, tedy jakýsi druh předpojatosti.

Totéž může platit, když sázíte na nějakého oblíbence. Měli byste pamatovat na to, že nesázíte na to, co chcete, aby se stalo, ale na to, co se stane s největší pravděpodobností a to při co nejvyšším kurzu.

Pokud přemýšlíte o tom, zda to legendární zápasník “má stále v sobě”, existují dva faktory, které byste měli zvážit.

  • Byl v poslední době kockoutován, i kdyby to bylo se štěstím?

Jak jsme zmiňovali dříve, obdržené zranění se hromadí a v tomhle sportu hraje velkou roli.

Jakmile se prolomí brada, většina zápasníků ji nedokáže získat zpět. Vždy jsou pak náchylnější k nečekaným knockoutům.

Podívejte se také na jejich poslední tři až čtyři zápasy.

  • I pokud zápasník vyhrál, obdržel více ran?

Podívejte se na konec GSPho vrcholné kariéry. Polovinu ran, které utrpěl za celou svou kariéru, utržil až v posledních několika zápasech.

Jakmile se něco takového začne dít, musíte očekávat nadcházející prohry. Konec se rychle blíží a vy byste neměli ustrnout pohledem v minulosti.

Styl dělá zápas

MMA zápasníci mají jedinečné tendence a přístupy ke svým zápasům, nejen pouhé tempo, dosah a dominantní ruku. Zápasníci jako T.J. Dillashaw a Dominick Cruz neustále poskakují do a z dosahu a útočí z nepřirozených úhlů, přičemž jsou nedotknutelní v obraně. Bratři Diazovi jdou protivníkům střemhlav s boxerským postojem a rozdají spoustu ran bez toho, aniž by věnovali větší pozornost blokování kopů do nohou nebo sami nějaké vyslali soupeřovým směrem. Jiní budou zase spočívat v karate postoji, využívat kopy a nebezpečné kopy z otočky, zatímco budou poskakovat do a z dosahu soupeře. Už nestačí vědět jen zda je zápasník „přeborník na zem“ nebo „postojář“.

Tyto popisy odhalují určité zvyky, které jsou vždycky důležité. Podívejme se například na nedávný titulový zápas.

Demian Maia má nejlepší jiu-jitsu z celé UFC. Honosí se černým pásem, a když se zápas začne ubírat jeho směrem, je téměř neporazitelný. Je schopen dostat soupeře na záda a bitva je téměř u konce. Ovšem aby byl úspěšný a mohl využít svých jedinečných schopností, musí zápas dostat na zem. V průběhu let pracoval i na svém boxu, a i když se nesmírně zlepšil, nikdy to nebude tak silná zbraň jako grappling.

Tyron Woodley, někdejší šampion welterové váhy je zdatný wrestler, který také v rukou třímá sílu potřebnou ke knockoutu. Jen málo zápasníků má takovou sílu v rukou jako on a jeho wrestlingové zkušenosti mu umožňují diktovat, kam se zápas bude ubírat. Tohle bylo ve hře proti Maiovi.

Wrestleři jsou častěji lepší než jiu-jitsu zápasníci, pokud jde o takedowny a jejich obranu. Při tréninku jiu-jitsu se více dbá na chvaty zajišťující pozici a její postup na zemi, ale wrestleři mají více zkušeností s pokusy o takedown a jejich neutralizací.

Woodley, který je z této dvojice lepším boxerem, byl schopen udržet jejich titulový souboj na nohou, čímž Maiu připravil o možnost využít svých dovedností. Namísto toho to byl boxerský souboj, který Woodley bezpečně vyhrál.

Zápasník, který bude diktovat, kde se bude zápas odehrávat, a jakým stylem se bude bojovat, téměř vždy zápas vyhraje.

„Je konec!“

Pokud chcete přijít na to, jak sázet na MMA, měli byste začít sledovat co nejvíce zápasů. Ze statistik sice také vyčtete spoustu zajímavých informací, ovšem klíčové pro sázení na MMA je získání jakéhosi citu, který vám nic jiného jak sledování zápasů nepropůjčí. Pokud byste rádi sledovali MMA zápasy zdarma, určitě pokračujte k tomuto článku.

Kam dál?